Pozytywne rodzicielstwo. część 2. Być dobrym rodzicem.
Wychowywanie dziecka jest zadaniem niezwykle trudnym, nie dziwi więc to, że czasami także rodzic potrzebuje pomocy.
Pojawiają się wątpliwości i pytania:
Czy jako rodzic postępuję dobrze? Czy popełniam błędy? Czy w zachowaniu dziecka występują zmiany?
Czy moje dziecko chce coś mi powiedzieć?
Pytania te są dowodem na to, że zależy nam na osiągnięciu rodzicielstwa na najwyższym poziomie.
Najprostszą metodą uzyskania odpowiedzi na te pytania jest zaangażowanie się w życie dziecka.
Przygotowała Beata Stefańska – pedagog szk. w SP 12
Źródła:
„Rodzice, którzy słuchają, chronią swoje dzieci” – Poradnik dotyczący nawiązywania prawidłowych relacji w rodzinie i otoczeniu.Publikacja Zarządu Służby Zdrowia (Health Service Executive, HSE) w ramach narodowego programu ochrony dzieci,
strona internetowa: Pogotowie kryzysowe.
Pozytywne rodzicielstwo. część 1.
Istnieje kilka podstawowych zasad, dzięki którym rodzice mogą lepiej wykorzystać relacje z dziećmi i zasłużyć na miano rodziców pozytywnych.
Pozwala im to nabrać pewności siebie i poznać swoją wartość. Jeśli dziecko postępuje właściwie, powiedz mu to!
Pochwały spowodują, że dziecko będzie chciało słyszeć je ponownie, a ponadto staną się impulsem do dalszego pozytywnego działania.
Chwiejność osądów, zmiana postanowień lub postępowanie niezgodne z podjętymi decyzjami można wywołać skutki odwrotne do zamierzonych. Dziecko nabierze przeświadczenia, że jego nieprawidłowe zachowanie nie wywołuje nieprzyjemnych dla niego konsekwencji.
Dziecko musi wiedzieć, że może wyrazić swoje pozytywne i negatywne uczucia w bezpiecznym, pełnym miłości otoczeniu.
Pozwoli mu to również na rozwinięcie potrzebnych na co dzień umiejętności językowych, dzięki którym wyrazi swój nastrój, począwszy od stanu frustracji, skończywszy na euforii i radości. Ponadto umożliwi na zaaklimatyzowanie się w szkole.
Przygotowała Beata Stefańska – pedagog szk. w SP 12
Źródła:
„Rodzice, którzy słuchają, chronią swoje dzieci” – Poradnik dotyczący nawiązywania prawidłowych relacji w rodzinie i otoczeniu.Publikacja Zarządu Służby Zdrowia (Health Service Executive, HSE) w ramach narodowego programu ochrony dzieci,
strona internetowa: Pogotowie kryzysowe.
Przed sprawdzianami, egzaminami – można lepiej
zadbać o pracę mózgu u dzieci i młodzieży uczącej się.
Mózg to najważniejszy narząd w naszym ciele. Profilaktyka jest tu bardzo istotna,
a wśród niej właściwe odżywianie, czyli dieta odpowiednia dla mózgu (szczególnie
u dzieci i młodzieży rozwijającej się i przy dużym wysiłku intelektualnym).
Ważne jest, aby cały organizm miał jak najlepsze składniki do budowy nie tylko mózgu, innych własnych komórek, tkanek, struktur, płynów. Jakie pokarmy spożywać, aby mieć zdrowy i sprawnie działający mózg?
Młode osoby ze zdiagnozowanymi zaburzeniami psychicznymi i neurologicznymi po wprowadzeniu diety nakierowanej na odżywianie mózgu odczuwają poprawę samopoczucia i zdrowia.
Przygotowała Beata Stefańska – pedagog szkolny
Żródło: artykuł „Dieta usprawniająca pracę mózgu” /Dr Marek Roland – biofizyk,Olga Pietkiewicz- dietetyk /almanach miesięcznika „zdrowie bez leków” tom2, wyd.1, Łódź 2019.
Jak wspierać nastolatka – część 1 –
dobre praktyki dla Rodziców
Jak wspierać nastolatka – część 2 –
dobre praktyki dla Rodziców
Beata Stefańska
żródło: Tomasz Bilicki, konsultacja prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski
Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci były zdrowe i szczęśliwe.
Rodzice a dzieci – jak najlepiej chronić i te młodsze i te dorastające dzieci.
Udowodniono, że największą moc chroniącą mają:
Beata Stefańska
źródło
/na podstawie materiałów Ministerstwa Zdrowia w ramach kampanii społecznych/
Bezpieczne i dobre korzystanie z zasobów Internetu –
tzw. netykieta.
Jeśli chcesz być dobrze traktowany w sieci przede wszystkim Ty bądź dobry dla innych internautów. Aby zapobiec „wpadce”, przeczytaj netykietę i naucz się jej na pamięć!
Przygotowała Beata Stefańska pedagog szkolny
źródło: sieciaki.pl
Gry komputerowe w życiu dzieci i młodzieży
Wszyscy obserwujemy, jak cyfrowy świat coraz bardziej wnika w życie dzieci i staje się ich codziennością.
Gry komputerowe stanowią powszechną formę spędzania czasu wolnego przez uczniów.
Rozrywka ta nie tylko się nie nudzi, ale staje się bardzo atrakcyjna dla młodego odbiorcy.
Gry cyfrowe pozwalają doświadczyć wiele fascynujących przygód w wirtualnym świecie, niezwykle silnych przeżyć, emocji i wrażeń.
Są oczywiście gry edukacyjne, rozwijające osobowość, czy zainteresowania, jednakże młodzi internauci interesują się coraz częściej
(a nawet nagminnie) innymi, niebezpiecznymi grami.
Ta nowoczesna forma zabawy i rozrywki niesie duże zagrożenia dla dzieci i młodzieży.
Świat gier fascynuje coraz młodszych. Zjawisko gier elektronicznych zasługuje na baczną uwagę. Często przeraża ogromnym ładunkiem przemocy. Budzi niepokój i nie ma wątpliwości co do negatywnego wpływu treści na rozwój dziecka.
Przemoc, śmierć, krew, podstęp, wojna, nienawiść, walka, wrogość, brutalność, wulgarny język, seks, pornografia, świat nierealny, bez wartości. Te rzeczy występują w zwykłych grach komputerowych i dzieci mają do nich dostęp, niejednokrotnie za przyzwoleniem dorosłych (czasem do końca nieświadomych).
Co się dzieje w głowach i umysłach młodych użytkowników? Jak się dzieciak napatrzy, nasłucha, wejdzie głęboko emocjonalnie w wirtualny świat (w grach nie da się zachować dystansu), poprzeżywa – to w pewnym momencie musi odreagować – w życiu realnym.
Można sobie wyobrazić, jakie konsekwencje to może powodować: problemy w życiu rówieśniczym, społecznym, szkolnym, spustoszenie w delikatnej i niedojrzałej jeszcze psychice dziecka.
Takie gry są bardzo szkodliwe psychicznie i moralnie, nie pomagają w rozwoju, lecz wpływają destrukcyjnie.
Uczą agresywności, powodują alienację społeczną, zaburzają kontakty ze światem zewnętrznym. Powodują napięcie emocjonalne, obojętność na dobro. Młodzi użytkownicy mogą zatracić takie cechy jak: czułość, cierpliwość, delikatność, troska o drugiego człowieka. Prowadzą do zafałszowania obrazu świata.
Szybko przesuwające się obrazy dezorganizują też mechanizm percepcji. Zdarza się,że dziecko spędza wiele godzin przed komputerem, smartfonem, a stąd już krok do uzależnienia, zaburzeń psychosomatycznych, czy układu nerwowego.
Chronić dzieci i młodzież.
Warto się zastanowić nad zjawiskiem gier cyfrowych i zrobić co się da, aby przed ich zgubnym wpływem chronić młodsze pokolenie oraz reagować, szukać wiedzy i wsparcia.
Przydatne telefony, strony i linki:
* Telefon dla Rodziców i Nauczycieli -Bezpieczeństwo dzieci-bezpłatna pomoc : 800 100 100
* Telefon Zaufania dla Dzieci: Fundacja „Dajemy Dzieciom siłę” : 116 111
* Dbamy o bezpieczeństwo polskiego internetu www.cert.pl
* necio.pl
* www.sieciaki.pl
przygotowała Beata Stefańska – pedagog szkolny SP 12.
źródła:
– broszura pn.” bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne dzieci i młodzieży” Regionalne Centrum Polityki Społecznej w Łodzi,
– materiały policji
Drogi nasz Uczniu „Dwunastki” zwróć się do pedagoga szkolnego, szczególnie gdy:
Nie ma takiego problemu, którego nie da się rozwiązać, niektóre z nich wymagają tylko więcej czasu.
Jestem dla Ciebie i służę Ci pomocą i wsparciem.
Szanowny Rodzicu, zwróć się do pedagoga szkolnego gdy:
Zapraszam serdecznie, Beata Stefańska, pedagog szkolny 😊
Rodzic jako pierwsza linia wsparcia dla swoich dzieci.
Ważne, aby rodzice starali się zadbać o bezpieczną przestrzeń dla swoich dzieci, gdzie będzie miejsce na wspólną rozmowę
i dzielenie się swoimi przeżyciami. Poniższe wskazówki pomogą w zbudowaniu atmosfery zrozumienia i wsparcia w relacji między rodzicami a dziećmi.
Traktuj problemy swojego dziecka poważnie – nawet jeśli uważasz, że sytuacja, w której się znalazło jest czymś przejściowym i w perspektywie upływu czasu mało istotnym, pokaż swoje wsparcie i pochyl się nad tym. Kiedy dziecko opowiada Ci o swoim problemie, nie mów do niego: „Nie przesadzaj”, czy „Inni ludzie mają gorzej”. W zamian za to powiedz,
że jesteś tu dla niego i że zawsze go wysłuchasz.
Wysłuchaj – staraj się nie udzielać rad zbyt pochopnie. Bardzo ważne jest, abyś najpierw zrozumiał punkt widzenia swojego dziecka i mu to zrozumienie pokazał. Bardzo często dzieci i młodzież potrzebują po prostu kogoś, kto ich wysłucha.
Rozmawiaj z dzieckiem – nie wystarczy pytanie „Jak było w szkole?”; warto pytać o szczegóły i pokazywać,
że ciekawią nas zainteresowania dziecka.
Obserwuj swoje reakcje – pomyśl nad tym, dlaczego niektóre sytuacje wywołują w Tobie silne emocje – być może jest
to bardziej związane z Twoimi przeżyciami, a nie przeżyciami dziecka. (Może sam miałeś kiedyś z czymś podobny kłopot lub niespełnioną potrzebę? Zastanów się, na co reagujesz negatywnie i dlaczego. Warto przyjrzeć się własnym potrzebom).
Masz prawo powiedzieć „nie wiem” – jako rodzic nie musisz znać odpowiedzi na wszystkie pytania. Ważne jest, abyś dołożył wszelkich starań, by znaleźć osobę, która te odpowiedzi zna i dziecku pomoże.
Nie bój się skorzystać z pomocy specjalistów – jeśli zauważasz, że sam nie jesteś w stanie udzielić dziecku pomocy, skorzystaj z konsultacji z lekarzem psychiatrą lub psychologiem. Psycholog: Natalia Muszyńska
Jak wspierać zdrowie psychiczne dziecka?
Ważna rola rodziny. Dziecko wynosi z domu podstawowe kompetencje psychospołeczne, umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych i zagrażających zdrowiu psychicznemu. Dziecko, które ma poczucie wsparcia ze strony rodziny lepiej radzi sobie z wyzwaniami szkolnymi.
Pozytywne środowisko domowe. Ogólnie rzecz biorąc, starasz się je zapewnić swojemu dziecku w domu każdego dnia. Atmosfera w domu – stworzenie środowiska, które pomaga dziecku, nastolatkowi czerpać przyjemność i zainteresowanie życiem.
Domowe czynniki ochronne dla zdrowia psychicznego dziecka: • wsparcie, • troskliwe relacje, • pełne szacunku interakcje (między rodzicem a dzieckiem / nastolatkiem i rodzeństwem), • akceptacja różnic, • szanse na sukces, zaangażowanie i wkład, • uznanie,docenienie, • optymizm, • pozytywne zachowanie, • zrozumienie i akceptacja uczuć,
• regulacja emocji, oraz konstruktywne rozwiązania.
Jasne oczekiwania. Dziecku łatwiej funkcjonuje się w środowisku, które jest dla niego/niej przewidywalne i którego zasady są zrozumiałe. To jednocześnie buduje poczucie bezpieczeństwa i pewności siebie. Daje podstawy do lepszego funkcjonowania społecznego.
Wsparcie rozwoju dziecka do wdrożenia: mapa talentów i pasji – metoda wspiera rozwój samoświadomości i refleksyjności u dzieci i młodzieżyoraz wzmacnia poczucie własnej wartości. Usiądźcie razem i stwórzcie na dużej kartce A3 wspólną mapę talentów i pasji odpowiadając sobie na pytania (możecie sobie pomagać odnaleźć odpowiedzi na te pytania):
1. Co uważam za swój talent? 2. Co jest moją pasją? 3. Co ostatnio dobrze mi się udało? Dziennik wdzięczności to forma wspierania zdrowia psychicznego poprzez pracę nad rozwojem duchowym, wewnętrznym. Metoda ta wymaga stworzenia dziennika, estetycznie odpowiadającego osobie z nim pracującej (możecie stworzyć taki dziennik razem. W zeszycie na koniec dnia należy odpowiedzieć sobie na pytania: 1. Co dobrego mnie dzisiaj spotkało? 2. Co dobrego wniosłem w ten świat?
3. Jak wyglądał mój dzień i jak oceniam swoje zachowanie? Wspólne poszukiwanie rozwiązań – Metoda wspierająca rozwijanie u dziecka/nastolatka umiejętności konstruktywnego radzenia sobie z trudnościami. Wysłuchaj, co dziecko czuje i czego potrzebuje. Streść punkt widzenia dziecka. Wyraź swoje uczucia i potrzeby. Zachęć dziecko do wspólnej „burzy mózgów”. Zapisz wszystkie pomysły, nie oceniaj ich. Wspólnie zadecydujcie, które pomysły Wam się nie podobają, które są dobre i jak je wprowadzić w życie.
WWW.MYSLEPOZYTYWNIE.PL
pedagog szkolny: Beata Stefańska
Zrozumieć nastolatka ….
Rodzicu, aby zrozumieć wewnętrzny świat nastolatka i mieć lepszą z nim relację – przeczytaj poniżej wybrane skuteczne metody, czyli, co Ty możesz zrobić:
pedagog szkolny – Beata Stefańska
„Poradnik dla Rodziców. Rola rodziny i osób bliskich w promocji zdrowia psychicznego i w zapobieganiu zachowaniom autodestrukcyjnym młodzieży”. W publikacji omówiono istotne kwestie dotyczące wieku dorastania, takie jak: zadania rozwojowe nastolatka, odporność psychiczna, dobrostan psychiczny, trudne tematy do rozmowy z nastolatkiem, młodzież szczególnego ryzyka, sygnały ostrzegawcze, poważne kryzysy, depresja i inne zaburzenia psychiczne, rozmowy z dzieckiem w kryzysie. Poradnik zamieszczony jest (pośród innych materiałów edukacyjnych) na stronie MEN – Wsparcie uczniów w powrocie do szkół-materiały edukacyjne/ wykaz materiałów edukacyjnych/.
pedagog szkolny Beata Stefańska