Projekty i innowacje realizowane w roku szkolnym 2023/2024
Projekt edukacyjny „Na językach” wspierający rozwój społeczny, postawę tolerancji dla osób niepełnosprawnych, odmiennej kultury w celu eliminowania barier i poszerzenia wiadomości o innej europejskiej społeczności i ich języku.
Cele główne:
– Rozbudzenie wartości takich jak tolerancja, akceptacja, wyrozumiałość, szacunek i wrażliwość na potrzeby własne i innych.
– Kształtowanie postaw społecznie prawidłowych wobec osób z niepełnosprawnością i inną kulturą.
– Wzbogacenie wiedzy na temat polskich i cypryjskich tradycji świątecznych.
Cele szczegółowe:
– Kształtowanie wśród dzieci i młodzieży postaw prospołecznych wobec osób niepełnosprawnych, ale także wobec samych siebie.
– Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
– Tworzenie sytuacji budujących wrażliwość i empatie na odmienność kulturową.
– Poszerzenie wiedzy na temat innej narodowości.
– Rozwijanie umiejętności nawiązywania poprawnych relacji rówieśniczych i umiejętności komunikacyjnych.
– Wzbudzenie poczucia zaangażowania oraz radości ze wspólnie wykonywanych działań na rzecz innych.
– Rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej.
Metody: aktywizująca, słowna, podglądowa.
Formy: cała grupa.
Plan działań związany z realizacją innowacji: 06.12.23 do 20.12.23 roku.
– Grudzień miesiącem Świątecznych laurek – wykonanie dla Stowarzyszenia Apostolos Loukas Protipo Kentro świątecznych pozdrowień w języku polskim i greckim.
– Grudniowe zabawy w aurze zimowej natury – wykonanie bałwana ze śniegu, wspólna fotografia uwieczniająca polską naturę.
– Miś Uszatek – samodzielne działania z inicjatywy nauczycieli świetlicy i dzieci. Wykonanie polskiego Misia Uszatka jako prezent dla Stowarzyszenia.
Nauczyciel odpowiedzialny za realizacje projektu
Dagmara Urbaniak (pedagog specjalny)
Projekt realizowany z działu biologii:
Tytuł: „Moje zdrowie”
Projekt jest realizowany w klasach 5.
Cele projektu:
– promowanie zdrowego stylu życia,
– przypomnienie zasad dbania o własne zdrowie,
– utrwalenie zasad zdrowego odżywiania,
– zapoznanie z wirusami i bakteriami wywołującymi choroby.
Projekty z geografii:
Tytuł: „Miasta Europy”, „Paryż i Londyn”
Projekt realizowany w klasach 6 i 8.
Zadaniem uczniów jest wykonanie makiety oraz plakatu o cechach charakterystycznych dla danych miejsc oraz ich dziedzictwach kulturowych
Cele:
– poznanie dziedzictwa kulturowego najbardziej znanych państw i miast Europy,
– zaznajomienie z tradycjami innymi niż w Polsce,
– położenie geograficzne Państw Europy.
Projekt z geografii
Tytuł: „Polska – moja ojczyzna”
Projekt realizowany jest w klasie 7.
Cel:
Nagranie filmu o istotnych miejscach w Łodzi:
a) Pomniki przyrody.
b) Muzea.
c) Najważniejsze ulice.
d) Parki łódzkie.
e) Miejsca przemysłowe, dawne fabryki.
Nauczyciel odpowiedzialny za realizacje projektu
Joanna Ogińska (biologia)
Projekt profilaktyczny „Włącz pozytywne myślenie”
realizator – Fundacja NOWE HORYZONTY, ul. T. Chałubińskiego 8, Warszawa.
Tematyka stresu, depresji i trudnych emocji, zwracając szczególną uwagę na profilaktykę depresji oraz budowanie strategii radzenia sobie w sytuacjach stresowych.
Na projekt składają się następujące elementy:
I. warsztaty profilaktyczne na temat: Stres, Depresja;
warsztat trwa 90 minut i jest przeprowadzany w klasach 6, 7, 8.
II. Ewaluacja warsztatów – przeprowadzenie ankiet (przed i po) wraz z raportem dla szkoły.
Cel ogólny projektu:
– Kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem, depresją i negatywnymi emocjami poprzez poszerzenie wiedzy na temat czynników stresujących i metod panowania nad stresem oraz wzmacnianie czynników chroniących.
– Czynniki chroniące kształtowane przez program w odpowiedzi na problem to pozytywny obraz siebie, a także świadomość swoich zalet i wad oraz możliwości pracy nad nimi. To również kształtowanie pozytywnej presji rówieśniczej w zespole klasowym nastawione na rozwijanie pasji i zainteresowań takich jak np. sport, taniec, muzyka, wyrażanie siebie przez sztukę.
Rezultat realizacji projektu dla uczniów:
– zaznajamia się z tematyką związaną z ze stresem i sytuacjami stresowymi,
– zaznajamia się z tematyką depresji i samoutrudniania,
– potrafi nazwać emocje, które mu towarzyszą,
– potrafi wskazać swoje mocne i słabe strony – poznaje różne skuteczne metody radzenia sobie ze stresem – poznaje techniki relaksacyjne,
– wzmacnia wiarę we własne możliwości i moc pozytywnego myślenia,
– aktywnie pracuje nad sytuacjami stresowymi i wzmacnia poczucie własnej wartości.
Nauczyciel odpowiedzialny za realizację projektu
Beata Stefańska (pedagog szkolny)
Wykorzystanie metody projektów na lekcjach chemii. (Innowacja metodyczna)
Cele ogólne:
– zwiększanie atrakcyjności nauczania i uczenia się chemii,
– promowanie chemii wśród młodzieży,
– rozwijanie zainteresowań chemicznych uczniów,
– rozwijanie w uczniach poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości,
– zrównywanie szans edukacyjnych wśród uczniów,
– rozwijanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji,
-rozwijanie umiejętności współpracy,
-rozwijanie kluczowych kompetencji TIK,
– wdrażanie uczniów do samodzielności i odpowiedzialności w procesie uczenia się chemii.
Uczestnicy innowacji: klasa 8a, 7a.
Nauczyciel odpowiedzialny za projekt:
Przemysław Jóźwiak (chemia)
„Muz-Art” – wprowadzenie do świata sztuki
Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei wprowadzenia dzieci w świat sztuk plastycznych oraz muzyki z wykorzystaniem multimediów (Internetu, portali o sztuce i muzyce, stron internetowych słynnych muzeów, reprodukcji dzieł sztuki, literatury o sztuce i muzyce; poprzez bezpośredni kontakt ze sztuka i muzyką (oglądanie wystaw, koncertów, udział w warsztatach, spotkania z twórcami).
Ma ona zachęcać i motywować uczniów do odbioru dzieł sztuki oraz dzieł muzycznych, do poznawania różnorodnych nurtów i stylów, a tym samym do rozwoju wrażliwości na piękno i kulturę.
Innowacja „Muz-Art” jest naszą odpowiedzią na potrzebę rozwijania zainteresowań uczniów w sferze kultury, muzyki i sztuki, poznawania dzieł sztuki, chęcią poszerzania ich horyzontów, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej.
Cel główny:
Przybliżenie uczniom słynnych utworów muzycznych z zakresu muzyki popularnej, jazzowej, klasycznej, współczesnej, rockowej, progresywnej, alternatywnej itp. oraz słynnych dzieł znanych malarzy, rzeźbiarzy, architektów.
Cele szczegółowe:
– kształtowanie wrażliwości artystycznej i rozwijanie twórczej aktywności w dziedzinie muzyki i plastyki;
– przygotowanie uczniów do odbioru różnorodnych dzieł sztuki;
– tworzenie warunków do poznawania dzieł sztuki;
– kształcenie umiejętności odbioru dzieł sztuki w sposób kontemplacyjny lub aktywny;
– zachęcanie do słuchania i oglądania, udziału w koncertach i wystawach;
– zachęcanie do tworzenia własnych dzieł artystycznych;
– pobudzanie kreatywności;
– swobodne posługiwanie się tytułami utworów i nazwiskami twórców;
– wdrażanie do samodzielnego poszukiwania informacji o sztuce;
– wysuwanie własnych propozycji obejrzenia obrazów i wysłuchania utworów;
– zachęcanie do słuchania różnych gatunków muzyki i oglądania dzieł sztuki w muzeach,
na wystawach;
– poprawa koncentracji, właściwego zachowania w czasie odbioru, poszanowania pracy twórców;
– kształtowanie u uczniów potrzeby kontaktu z dziełami sztuki oraz otwartości na dzieła;
– integracja grupy podczas artystycznych działań.
Odbiorcy – uczniowie klas 1-3 z możliwością korzystania z zasobów przez wszystkich zaineresowanych.
Nauczyciele odpowiedzialni za projekt:
Agata Kucharczyk i Anetta Kasprzak vel Rosiak (edukacja wczesnoszkolna)
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny (Nie)zwykła matematyka
Autorki: Agnieszka Pabiniak – Szkoła Podstawowa nr 142 im. Zawiszy Czarnego w Łodzi,
Izabela Pietrzak -Szkoła Podstawowa nr 142 im. Zawiszy Czarnego w Łodzi
Zadania projektowe będą realizowane w klasach 4-8 we współpracy z nauczycielami koordynującymi projekt.
Nauczyciele odpowiedzialni za projekt:
Elżbieta Nowak (nauczyciel matematyki),
Joanna Ogińska (nauczyciel przyrody/biologii),
Emilia Skrzypiec (nauczyciel języka angielskiego).
Projekty realizowane w roku szkolnym 2022/2023
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny (Nie)zwykła matematyka
Uprzejmie informujemy, iż nasza szkoła przystąpiła do Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego (Nie)zwykła matematyka.
Głównym celem projektu jest kształcenie inicjatywy i pomysłowości w rozwiązywaniu problemów,
rozwijanie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce.
Chcielibyśmy, aby nasi Uczniowie dostrzegli znaczenie matematyki w życiu codziennym i zdawali sobie sprawę z tego,
że matematyka otacza nasz cały czas w różnych dziedzinach nauki.
Zadania projektowe będą realizowane w klasach 4-8 we współpracy z nauczycielami koordynującymi projekt.
Nauczyciele odpowiedzialni za projekt: Elżbieta Nowak (nauczyciel matematyki), Joanna Ogińska (nauczyciel przyrody/biologii), Emilia Skrzypiec (nauczyciel języka angielskiego).
Międzynarodowy Projekt Czytelniczy „Czytam z klasą” 2022/2023
dla klas 1 – 3
Projekt skierowany jest do uczniów klas 0-III szkół podstawowych, świetlic i bibliotek szkolnych, a także ośrodków szkolno-wychowawczych z terenu całego kraju oraz zagranicznych szkół polonijnych.
PROJEKT SKŁADA SIĘ Z TRZECH MODUŁÓW:
I MODUŁ od 03.10.2022r. do 31.12.2022r.
PODRÓŻE PO POLSCE
II MODUŁ od 01.01.2023r. do 31.03.2023r.
PODRÓŻE PO EUROPIE
III MODUŁ od 01.04.2023r. do 31.05.2023r.
PODRÓŻE PO ŚWIECIE
W każdym module nauczyciel wybiera jedną z zaproponowanych lektur oraz wykonuje z dziećmi kilka wybranych zadań.
Cele projektu:
Autorką projektu jest pani Honorata Szanecka.