Dagmara Urbaniak 08.10.2023
STOP DEPRESJI!!!!
Teoria w pigułce
Termin „depresja” bywa nadużywany, gdy jest stosowany do opisu zwykłego przygnębienia czy chwilowego obniżenia nastroju. Kliniczna depresja jest czymś więcej niż zły dzień czy chwila słabości. Jest to zaburzenie pracy mózgu, które wpływa na specyficzny sposób myślenia, odczuwania i działania. Z tego powodu, że zachwianie równowagi emocjonalnej jest pewną prawidłowością okresu rozwojowego, depresja u dzieci i młodzieży często nie jest rozpoznawana we właściwym czasie. Występuje ona u około 2% dzieci do 12. roku życia oraz u około 8% młodzieży w wieku 15–18 lat.
Depresja obejmuje nie tylko psychikę i sferę emocjonalną. Ma także podłoże somatyczne. Dochodzi bowiem do zaburzeń w funkcjonowaniu neuroprzekaźników oraz centralnego układu nerwowego. Choć depresja jest zaburzeniem typu psychicznego, wywołuje także szereg dolegliwości czysto fizycznych. Przejawy depresji w okresie dzieciństwa i młodości są często niedojrzałe, niecharakterystyczne, przypominają przejawy innych stanów i zaburzeń, a ich rozpoznanie wymaga wysiłku. Diagnoza depresji u dziecka może być trudna, ze względu na podobieństwo objawów zarówno do zachowań i emocji towarzyszących okresowi dojrzewania, jak i innych zaburzeń takich, jak ADHD/ADD czy zaburzeń odżywiania. Charakterystyczną cechą depresji okresu dzieciństwa i dojrzewania są pojawiające się niepokoje, które z biegiem czasu przybierają formę zaburzeń lękowych. Badania wykazują, że u około 30-70% dzieci w wieku młodzieńczym istnienie zaburzeń współwystępujących jest dość często spotykane i diagnozowane przez specjalistów. Szerokie spektrum objawów depresji obejmuje zaburzenia nastroju i emocji, czynności poznawczych oraz zachowania, a także specyficzne dolegliwości somatyczne.
Nastrój młodego człowieka w depresji jest zwykle obniżony albo bardzo zmienny. Występuje uczucie znudzenia i niezadowolenia oraz braku odczuwania radości. Nasilony jest poziom lęku, zarówno wolno płynącego, jak i napadowego, ujawniającego się w postaci paniki w sytuacji subiektywnie ocenianej jako trudna. Dzieci depresyjne mają trudności w uczeniu się z powodu obniżonej koncentracji uwagi, braku wytrwałości i niezdolności do dłuższego wysiłku intelektualnego. Niepowodzeniom szkolnym sprzyja niska samoocena, poczucie małej wartości i neurotyczne oczekiwanie na porażkę, a także trudność w rozpoczęciu działania i wysoki poziom męczliwości. Zmiany w zachowaniu dają się obserwować jako brak zainteresowania i dbałości o własny wygląd oraz zaburzenie rytmu dobowego – trudności z wczesnym wstawaniem oraz późne zasypianie. Depresja jest zaburzeniem emocjonalnym manifestującym się utratą energii psychicznej, drażliwością, stanem smutku, apatii i przygnębienia oraz utratą przyjemności z dotychczasowej aktywności życiowej.
Dane WHO mówią, że depresja jest jedną z najczęściej występujących chorób na świecie. Według prognoz do 2030 r. może być na pierwszym miejscu. W 2021 r. Komenda Główna Policji zanotowała 1496 prób samobójczych dzieci i nastolatków. Od stycznia do października 2022 r. było to już 1715 przypadków.
Wyróżnia się trzy stopnie nasilenia depresji:
Przyczyny i czynniki ryzyka:
Czynniki biochemiczne – depresję mogą powodować zakłócenia równowagi biochemicznej organizmu w zakresie nieprawidłowego (obniżonego lub podwyższonego) poziomu niektórych neuroprzekaźników. Neurotransmitery są to biologiczne substancje chemiczne (hormony, enzymy), które uczestniczą w przesyłaniu informacji pomiędzy komórkami nerwowymi w mózgu. Obniżony poziom serotoniny stwarza warunki do powstania zaburzeń depresyjnych.
Czynniki genetyczne – Istnieje zwiększone ryzyko wystąpienia objawów depresyjnych u dzieci i młodzieży, których rodzice chorowali na depresję. W takich rodzinach prawdopodobieństwo pojawienia się depresji we wcześniejszym okresie rozwoju, w formie depresji dziecięcej.
Czynniki środowiskowe – W tej grupie wymieniane są przyczyny, tkwiące w otoczeniu społecznym dzieci i młodzieży, mogące prowadzić do wystąpienia zaburzeń emocjonalnych. Należą tu sytuacje traumatyczne, bezpośredniego oddziaływania z dużą intensywnością i zwykle krótkim czasem trwania oraz sytuacje subtraumatyczne, tzw. usposabiające, torujące drogę depresji, działające z mniejszą siłą, ale za to w dłuższym czasie. Do takich sytuacji zaliczyć można: doświadczenie utraty kogoś bliskiego dziecku, zarówno w postaci śmierci tej osoby, jak i trwałej rozłąki. Takie przeżycie może dotyczyć również utraty wiernego przyjaciela – zwierzątka, którym opiekowało się dziecko czy ulubionej zabawki.
Rodzaje depresji u dzieci według A. Kępińskiego:
Wskazówki dla nauczycieli
Wskazówki dla rodziców
Rodzicu!!! Jeśli masz podejrzenia, aby właściwie rozpoznać u dziecka zaburzenia depresyjne, należy umówić się na wizytę u psychiatry. Diagnozować depresję może tylko lekarz psychiatra lub psycholog – diagnosta. Niepokoić należy się, gdy przez minimum dwa tygodnie utrzymuje się u dziecka:
Lekarz psychiatra dobierze leczenie psychoterapeutyczne i ewentualnie farmakologiczne, jeśli uzna, że jest taka potrzeba. Spotkanie z psychiatrą posłuży również do wykonania kolejnych kroków. Dziecko będzie mogło uczestniczyć w terapii indywidualnej, psychoterapii środowiskowej, spotkaniach z psychologiem, dzięki czemu stan psychiczny dziecka z depresją w miarę upływu czasu poprawi się i dziecko znów będzie mogło w sposób satysfakcjonujący korzystać i brać udział w życiu społecznym.
Fachową pomoc psychologiczną można uzyskać za pośrednictwem specjalnych linii pomocowych.
Ważne telefony:
Policyjny Telefon Zaufania
800 120 226
Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci
800 100 100
czynny pon.–pt. 12.00–15.00
Infolinia „Pomagamy” Ministerstwa Edukacji i Nauki
800 800 605
Telefon Zaufania Młodych
22 484 88 04
Czynny od poniedziałku do piątku od 13:00 do 20:00
Antydepresyjny Telefon Zaufania
22 484 88 01
Czynny od poniedziałku do środy od 15:00 do 20:00
ŚRODOWISKOWE CENTRUM ZDROWIA PSYCHICZNEGO dla Dzieci i Młodzieży
Łódź, ul. Romualda Mielczarskiego 35
tel.: 42 616 35 35
PDF ZDROWIE PSYCHICZNE DZIECI I MŁODZIEŻY
Dagmara Urbaniak
Pedagog specjalny