Agata Kucharczyk 28.03.2022
Nasza szkoła realizuje zajęcia o finansach dla naszych uczniów.
Zajęcia realizowane w ramach programu edukacji ekonomicznej NBP.
#programyNBP #konkursyNBP #NBP #Edukacja
W dniach 22-28 marca obchodzony jest Światowy Tydzień Pieniądza. Nasza klasa uczciła to wydarzenie uczestnicząc w zajęciach zorganizowanych w ramach Konkursu na najlepszy scenariusz i realizację zajęć edukacyjnych pt. „Zanim wydam… O finansach w przedszkolach i szkołach” zainicjowanego przez Narodowy Bank Polski.
Zajęcia pt. „Mogę pożyczyć, muszę oddać!” przeprowadziłam 23 i 24 marca.
Dotyczyły one zagadnienia pożyczania pieniędzy.
– Co to jest pożyczka pieniędzy?
– Dlaczego pożyczamy pieniądze i czy dziecko może od kolegi pożyczyć pieniądze, a jeśli tak, to ile, aby nie mieć kłopotów?
To kluczowe pytania, nad którymi zastanawialiśmy się w czasie warsztatów. Dążąc do uzyskania odpowiedzi, dzieci przypomniały sobie podstawowe monety o nominałach 1, 2, 5 zł oraz dokonywały obliczeń pieniężnych w oparciu o prezentację „Misiek Lesio prezentuje”. Zapoznały się z piosenką pt. „Polski złoty”, a także rozwiązywały quizy na portalu SQULA. W czasie zajęć ruchowych bawiły się w zabawy „Liczymy pieniądze”, „Pieniądze do skarbonki” oraz „Pożyczam, oddaję”, które poruszały zagadnienia obliczeń pieniężnych, oszczędzania, pożyczania i konieczności oddawania długu.
Po aktywności ruchowej przyszedł czas na obejrzenie scenki wziętej z życia szkolnego. Uczennice z klasy 3a wcieliły się w role Poli Pożyczalskiej, która lubi pożyczać pieniądze, ale często o tym fakcie zapomina oraz rezolutnej Renatki, która twardo stąpa po ziemi i zawsze dotrzymuje słowa. Po obejrzeniu filmu i omówieniu takich zagadnień, jak: – Dlaczego pożyczamy pieniądze? – Ile mogę pożyczyć, aby nie mieć kłopotów? – Co to jest dług? – Dlaczego należy oddać pieniądze? dzieci wcieliły się w role bankierów i klientów banku w grze maxi-planszowej „Bank”. Duży format planszówki sprzyjał ruchowi, a zaciąganie pożyczki, liczenie zdobytych pieniędzy oraz konieczność spłaty długu budziło wiele emocji.
Na podsumowanie zajęć dzieci rytmizowały i powtarzały rymowankę:
„Aby z nikim się nie kłócić – pożyczyłeś, musisz zwrócić.
Gdy pieniądze pożyczamy, zawsze oddać się staramy”.
Metoda zielonego i czerwonego światła pokazała, czy dzieci przyswoiły sobie główne zagadnienia lekcji. Za zaangażowanie czekała na nie niespodzianka w postaci skarbonek dla każdego oraz zestawu do gier i zabaw na przerwie dla całej klasy. Aby zdobyć prezenty, należało odnaleźć w klasie ukryte tajne wiadomości, odczytać informacje i zdobyć trofea, co było ekscytującym zakończeniem warsztatów.
Segregujemy, układamy, liczymy…
Słuchamy piosenki, liczymy pieniądze, wrzucamy do skarbonki…
Bawimy się w sali gimnastycznej
Oglądamy film „Mogę pożyczyć, muszę oddać”
Gramy na maxi-planszach
Czego się nauczyliśmy?
Szukamy ukrytych skarbów
Dziękuję Pani Agnieszce Lubiatowskiej za inspirację 🙂