Beata Stefańska 21.04.2023
Gry komputerowe w życiu dzieci i młodzieży
Wszyscy obserwujemy, jak cyfrowy świat coraz bardziej wnika w życie dzieci i staje się ich codziennością.
Gry komputerowe stanowią powszechną formę spędzania czasu wolnego przez uczniów.
Rozrywka ta nie tylko się nie nudzi, ale staje się bardzo atrakcyjna dla młodego odbiorcy.
Gry cyfrowe pozwalają doświadczyć wiele fascynujących przygód w wirtualnym świecie, niezwykle silnych przeżyć, emocji i wrażeń.
Są oczywiście gry edukacyjne, rozwijające osobowość, czy zainteresowania, jednakże młodzi internauci interesują się coraz częściej
(a nawet nagminnie) innymi, niebezpiecznymi grami.
Ta nowoczesna forma zabawy i rozrywki niesie duże zagrożenia dla dzieci i młodzieży.
Świat gier fascynuje coraz młodszych. Zjawisko gier elektronicznych zasługuje na baczną uwagę. Często przeraża ogromnym ładunkiem przemocy. Budzi niepokój i nie ma wątpliwości co do negatywnego wpływu treści na rozwój dziecka.
Przemoc, śmierć, krew, podstęp, wojna, nienawiść, walka, wrogość, brutalność, wulgarny język, seks, pornografia, świat nierealny, bez wartości. Te rzeczy występują w zwykłych grach komputerowych i dzieci mają do nich dostęp, niejednokrotnie za przyzwoleniem dorosłych (czasem do końca nieświadomych).
Co się dzieje w głowach i umysłach młodych użytkowników? Jak się dzieciak napatrzy, nasłucha, wejdzie głęboko emocjonalnie w wirtualny świat (w grach nie da się zachować dystansu), poprzeżywa – to w pewnym momencie musi odreagować – w życiu realnym.
Można sobie wyobrazić, jakie konsekwencje to może powodować: problemy w życiu rówieśniczym, społecznym, szkolnym, spustoszenie w delikatnej i niedojrzałej jeszcze psychice dziecka.
Takie gry są bardzo szkodliwe psychicznie i moralnie, nie pomagają w rozwoju, lecz wpływają destrukcyjnie.
Uczą agresywności, powodują alienację społeczną, zaburzają kontakty ze światem zewnętrznym. Powodują napięcie emocjonalne, obojętność na dobro. Młodzi użytkownicy mogą zatracić takie cechy jak: czułość, cierpliwość, delikatność, troska o drugiego człowieka. Prowadzą do zafałszowania obrazu świata.
Szybko przesuwające się obrazy dezorganizują też mechanizm percepcji. Zdarza się,że dziecko spędza wiele godzin przed komputerem, smartfonem, a stąd już krok do uzależnienia, zaburzeń psychosomatycznych, czy układu nerwowego.
Chronić dzieci i młodzież.
Warto się zastanowić nad zjawiskiem gier cyfrowych i zrobić co się da, aby przed ich zgubnym wpływem chronić młodsze pokolenie oraz reagować, szukać wiedzy i wsparcia.
Przydatne telefony, strony i linki:
* Telefon dla Rodziców i Nauczycieli -Bezpieczeństwo dzieci-bezpłatna pomoc : 800 100 100
* Telefon Zaufania dla Dzieci: Fundacja „Dajemy Dzieciom siłę” : 116 111
* Dbamy o bezpieczeństwo polskiego internetu www.cert.pl
* necio.pl
* www.sieciaki.pl
przygotowała Beata Stefańska – pedagog szkolny SP 12.
źródła:
– broszura pn.” bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne dzieci i młodzieży” Regionalne Centrum Polityki Społecznej w Łodzi,
– materiały policji.