Szkoła Podstawowa nr 12

im. Mariana Batki w Łodzi

Terapia ręki – po co, kiedy i dla kogo?

Małgorzata Rudnicka-Toczek   12.01.2023

Ręka to bardzo ważna część ciała, która odpowiedzialna jest m. in.: za podnoszenie, przesuwanie, chwytanie, pisanie.

W przypadku nieprawidłowej budowy ręki lub w wyniku złych nawyków wskazana jest, a niekiedy wręcz konieczna, terapia ręki. Ma ona za zadanie doskonalić technikę różnych czynności i ruchów precyzyjnych.

Zespół indywidualnie dobranych ćwiczeń z pewnością wpłynie na usprawnienie i kontrolowanie ruchów kończyny górnej. Terapia ręki skierowana jest nie tylko do dzieci, lecz także osób dorosłych, które utraciły sprawność.

 Poniższa galeria przedstawia efekty naszych wspólnych zajęć. Jest to zaledwie namiastka tego, co wspólnie stworzyliśmy.

Polecamy lekturę:

Przykładowe ćwiczenia wpływające na tzw. motorykę małą i nie tylko:

Ćwiczenia rozmachowe
• Zamalowuje farbami duże płaszczyzny,
• przechodzi przez tunel, stół,
• odbija balon,
• rzuca piłkami/woreczkiem do celu,
• tańczy z chustką/szarfą/paskami bibuły w dłoni,
• łapie bańki mydlane,
• rzuca piłkę za plecy 38.

Ćwiczenia manualne
• Gniecie papier, bibułę, folię,
• wkłada i wykłada z koszyka/miski elementy mniejsze i większe,
• bawi się plasteliną: wykleja plasteliną, ugniata ją, rozciera na kartce,
• drze gazetę, kartkę papieru, bibułę na kawałki,
• spina kartki zszywaczem,
• łączy kartki spinaczem,
• dziurkuje kartki dziurkaczem,
• buduje proste budowle z klocków,
• wyszukuje drobne elementy w materiale sypkim,
• składa papier,
• szuka konkretnych przedmiotów w worku z zamkniętymi oczami lub bez kontroli wzroku.

Ćwiczenia ruchów precyzyjnych
• Naśladuje grę na pianinie,
• wycina po linii prostej, falistej,
• nawleka koraliki na sznurek/sznurowadło,
• rysuje wzory po śladzie,
• lepi z plasteliny proste wzory, litery,
• tworzy proste wzory z zapałek, guzików, ziaren,
• układa po śladzie zapałki,
• pisze palcem w materiale sypkim,
• obrysowuje szablony,
• wodzi palcem po wzorze,
• tworzenie kulek z bibuły.


Ćwiczenia stymulacji dotykowej

• Ugniata masy plastyczne,
• maluje palcami,
• rozpoznaje przedmioty z wykorzystaniem dotyku,
• dostrzega różnicę między zimnym a ciepłym, szorstkim i gładkim,
• poddaje się masażowi różnymi fakturami…